thumbnail image
MELLAN HOPP OCH FÖRTVIVLAN

Johan Barrett är aktuell i ett flertal grupputställningar i Norge kurerade av 0-0 LA från Los Angeles och med sin soloutställning ”When summer is over we all die” som kommer visas på SAAB Art Gallery i Linköping i september. Vi blev nyfikna och och mötte upp Johan för en kort fråga-och-svar intervju.

Johan Barrett växte upp i Uppsala i Sverige men bodde även några år utanför Philadelphia i USA som barn. Efter att ha studerat på de förberedande konstskolorna Grafikskolan och Wiks folkhögskola kom han in på Beckmans Designhögskola, där han tog sin examen i visuell kommunikation. 

Vi börjar från början, vad var den största utmaningen tidigt i din karriär?

Att nå ut och fånga min publik, att få människor att se min konst. Det är ett stort brus idag där det är lätt att visa upp sina alster, men man konkurrerar samtidigt med många fler om utrymmet och människors intresse.

Det var samma år som han fick sina tvillingdöttrar som konstnärskapet lossnade. Året därpå antogs han till Liljevalchs vårsalong. De tre målningarna som han blev antagen med gjorde Johan när han bar runt på sina tvillingdöttrar, den ena på bröstet i en bärsele och den andra på armen, en målning som kort därpå blev omåttligt hyllad i social media. Nu då, 3 år senare, hur känns det?

Jag fortsätter att hitta nya sätt att skapa. Jag hoppar just nu mellan de där små öarna av tid som uppstår i en vardag med barn. Jag har pennor, papper och färg på väl valda ställen i huset om jag plötsligt får en lucka och inspiration. Dessa luckor är helt utan krav och många av mina bästa grejer eller infall till nya uttryck uppstår här.

Johan med sina tvillingdöttrar och den bild som spreds och hyllades i sociala medier.

Dina verk skapar delade känslor. Vissa av dina verk kan upplevas som hotfulla medan andra är färgglada, lekfulla och snudd på barnsliga. Hur går det ihop med din egen bild av dina skapelser?

Jag befinner mig själv där någonstans i vardagen. Mellan hopp och förtvivlan. Jag tror att många människor kan känna igen sig i dagens samhällsklimat.

I ditt måleri blandar du akryl, olja, tusch och krita. Hur fördelar du tiden mellan dessa medier och vad är roligast?

Jag försöker att inte begränsa mig. Jag ser till att ha så många olika material som möjligt i min ateljé så jag ska kunna variera mellan de material som känns rätt. I sommar åker jag till Normandie och på resande fot brukar jag ha med några burkar tusch och oljepastellkritor.

Någon annan teknik/medium som du skulle vilja jobba med?

Nej egentligen inte. Just nu är jag rätt tänd på tusch, då det ger mig endast en chans att sätta min komposition. Gör jag fel så kan jag inte dölja det med ytterligare ett lager färg. Det skapar en nerv som jag gillar.

"The urge to argue grew stronger at the beach" ett av verken som Johan ställer ut på en utställning hos SAAB nu i september.

Du är populär i kreativa kretsar, hur tror du att det kommer sig?

Jag tror att det har att göra med att jag rör mig i de kretsarna. Att dessa talangfulla och framgångsrika människor uppskattar det jag gör är såklart kul! Likaså när mer etablerade konstnärer vill byta konst med mig.

Vad betyder konst för dig själv som del av ditt hem och familj?

Mycket! Jag älskar de diskussioner som brukar uppstå med mina barn. Till exempel när min sexåriga son tyckte att han kunde rita bättre fiskar än Jockum Nordström. Eller när barnen själva blir inspirerade av något verk och börjar måla sin egen version av verket.

Jag byter till mig konst av andra konstnärer vilket gör att konstsamlingen växer snabbt. 

Någon person i branschen som varit betydelsefull för ditt konstnärsskap?

Mårten Castenfors, (chef sedan många år för Liljevalchs konsthall). Han visade stor uppskattning av mina verk som antogs till Liljevalchs vårsalong och köpte till och med ett konstverk till Stockholms Konsts samlingar. Jag fick senare höra att det konstverket skulle hängas permanent inne i fikarummet på Liljevalchs. Det ger mig förstås energi och kraft att kämpa vidare när människor som jobbar och uppskattar konst lyfter fram mig på detta sätt.

Calle Carboni och Luciano Leiva, konst- och musikansvariga på Svenska Brasserier. De har trott på mig från början! Två killar med en bra känsla för samtidskonst och musik.

Jag vill även nämna konstnären Malin Gabriella Nordin. Hon utvecklar ständigt sitt uttryck i olika riktningar vilket är väldigt inspirerande. Det är en fröjd att följa hennes utveckling.

Det vackra konstverket "The house grew bigger, the emptiness as well" kommer också att visas hos SAAB i september.

Konstnärer som du själv sneglar på för inspiration?

Henri Matisse, Henri Rousseau, Ryan McGinley, Edvard Munch, Helmer Osslund och Henry Darger.

Vad händer för dig under hösten?

I slutet på augusti deltar jag i grupputställningarna Got it for Cheap (GIFC) i Oslo (Galleri Golsa) och Trondheim (Dora Sjøsiden). Det är en kringresande världsutställning kurerad av 0-0 LA i Los Angeles. Jag kommer ställa ut på SAAB Art Gallery i Linköping i september och i oktober släpper jag en speciell kollektion med prints under namnet ”Impressions”. Jag har även några andra pågående projekt som jag inte kan uttala mig om just nu. 


Läs mer om Johan och ett urval av hans konst till salu här.