thumbnail image
INSPIRERAD AV SITT FÖRÄLDRASKAP

I samband med öppningen av Magnus Dahls intima utställning Birth på Urban Deli, träffar vi den ödmjuke konstnären och musikförläggaren för ett samtal.

Konstnären Magnus Dahl är född 1981, idag bosatt och verksam i Stockholm. Han lever tillsammans med konstnären Moa Franzén och deras två barn Sun och Oda. Parallellt med sitt konstnärskap driver Magnus skivbolaget Sunken Rock som han grundade tillsammans med sina konstnärskollegor Julius Göthlin och Gustav Samrelius (red: två grymma konstnärer att hålla koll på).

Hej Magnus, om två år fyller du 40 år, om du tittar tillbaka några år, vad var utmaningarna tidigt i din karriär? När lossnade konstnärskapet för dig?

Kalla det tur eller skicklighet men jag känner att jag har varit lyckligt lottad på flera sätt sedan min examen från Mejan (Kungliga Konsthögskolan) år 2011. Jag har genom stipendier och projektstöd drivit arbeten utan krav på egentlig eknomisk bäring. Jag har helt enkelt inte behövt sälja för att få det att gå runt. Jag har kunnat arbeta med det jag har känt varit mest intressant och relevant för mig konstnärligt istället för att tänka strategiskt och kommersiellt.

Birth I, olja på duk, från 2019

Hur ser det ut idag, ser utmaningarna annorlunda ut? 

Under det senaste året har konstnärskapet mer börjat handla om att nå ut till en publik. Mötet med en betraktare har blivit viktigare. Samtidigt har familjelivet ställt nya krav ekonomiskt. Jag har nu också en annan tidsram och dagarna är mer inrutade. Genom föräldraskapet har jag blivit mycket effektivare och gör nu saker betydligt snabbare. Det finns heller inte utrymme för att fundera och grubbla på saker som tidigare.

Du är en av få konstnärer som vi idag träffar som lyckats undvika social media, berätta!

Det har aldrig varit en utarbetad strategi utan något som bara fallit bort. Jag känner väl inte heller att jag får någon tillfredstellse av det men för några år sedan prövade jag att vara delaktig på social medier men kände snabbt att det inte var en plats för mig - just då! Jag stängde ner alltihop. Nu har jag faktisk just startat upp med Instagram i ett försök att nå ut bredare. (Följ vår konstkompis på @artmagnusdahl)

Birth III, olja på duk, från 2019

Du är nu aktuell på Urban Deli där du visar ett antal oljemålningar ur samma serie. Hur skulle du beskriva den serien (Birth)?

Bilderna hänger ihop mycket med min erfarenhet av föräldraskapet och det mirakel att ett barn föds och blir till. Det finns också ett släktskap med Hilma af Klint. Utan att veta allt om hennes intentioner finner jag där ofta en upptagenhet av ljus och ljusets brytning.   

Du får bjuda 5-10 personer på middag till Urban Deli nu under tiden som utställningen pågor, vilka?

Det skulle vara oerhört fint att bjuda vänner och kollegor som jag inte hinner att träffa nu när vi har en liten bebis att ta hand om.

Hur ser en vanlig “arbetsdag” i ateljeéen ut för dig?

I perioder av arbete med måleri är jag ofta där på morgonen och börjar med att se över vad jag behöver jobba med. Jag brukar sätta upp mål för dagen. Det kan handla om olika problemlösningar eller ibland mekaniskt målande av en färg över ett visst område. Ofta är motiven satta men att jag jobbar med att kalibrera de färgytor de är uppbyggda av. 

Birth V, olja på duk, från 2019

Du tecknar och målar. Någon annan teknik eller medium som du skulle vilja jobba med? 

Jag arbetar i perioder med grafik och har en press hemma i min källare. Det kan vara ett rofyllt avbrott från målandet och tecknandet då det mediet har en annan inneboende rörelse. Grafik är för mig mer av ett görande som sedan i sista steget visar sig och förhoppningsvis blir det en bild. Arbetet med en målning kräver en helt annan närvaro.  

Du är idag inte representerad av ett galleri som så många konstnärer strävar efter, hur ser du på för- och nackdelarna med det?

Nackdelarna med att inte vara representerad är att det kräver att jag själv sörjer för att visas och ordna utställningar. Det finns ingen som hjälper eller jobbar för mig kring det. Jag tänker att ett gott samarbete med en gallerist kan vara väldigt gynnsamt, där de vid försäljning och kontakt med kunder kan vara till stor hjälp. Den kommersiella biten har nämligen aldrig fallit mig särskilt naturligt.

Du har nyligen fått tillökning med ditt andra barn (grattis), ni när nu 4 i hemma. Hur viktig är konsten hemma? 

Jag tänker att mitt och Moas arbete med konst kommer ha stor betydelse för våra barn. Det färgar deras tillvaro då man som förälder ofta blir en modell för hur ett vuxenliv kan se ut.

Någon person i branschen som varit betydelsefull för ditt konstnärskap?

Jag har haft turen att få mycket stöd från både äldre och yngre kollegor som har sett och stöttat mig genom åren. De har varit ovärderliga för mitt arbete och fått mig att orka fortsätta i perioder av misströstan.    

Birth 4, olja på duk, från 2019

Konstnärer som du själv sneglar på?

Nu senast har jag tittat mycket på Barbro Östlihn. Hennes arbete inspirerar både i sitt uttryck men också hur hennes arbetssituation verkar ha varit. Att under knappa förhållanden arbeta under nätterna hemma och ändå lyckas göra det hon gjorde.

Utöver nedslaget på Urban Deli, vad händer för dig under hösten?

Jag jobbar med en kommande utställning Den imaginära grafiska maskinen, tillsammans med konstnären Timothy Crisp som kommer att visas på Grafiska Sällskapet i Stockholm i januari nästa år. Jag håller också på att färdigställa en ny singel med gästande sångaren och rapparen Ayesha Quraishi och ett konstverk av konstnären Diana Agunbiade-Kolawole.  

Mer information och tillgänglig konst från Magnus här.

Till öppningen den 10e september har Magnus gjort ett antal blyerts och kol teckningar, alla i 30 x 20 cm format, som kommer att finnas att köpa på plats. Till ett grymt pris! Här får ni ett smakprov på de:

Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Blyerts och kol på papper, 30x20 cm.


Till toppen

arrow up